Høj kundetilfredshed blandt forsikringsselskaber igen i år

Har du skiftet forsikringsselskab inden for de seneste fire år? Så er du ikke den eneste. 35 % af danske forsikringsindehavere kan skrive under på, de for fire år siden havde et andet forsikringsselskab. Det er en stigning på 15 % procentpoint siden 2013, fortæller en kundetilfredshedsundersøgelse fra EPSI-Danmark.

Epsi-Danmark foretager hvert år kundetilfredsundersøgelser i forsikringsbranchen. Tallene for 2017 er netop udkommet, og det viser en fortsat positiv udvikling mellem kunder og forsikringsselskaber. Branchen har samlet set en kundetilfreds på 77.7 procent i privatmarkedet, mens erhvervsmarkedet er lige efter med en gennemsnitlig score på 73.5 procent. Undersøgelsen viser, at tilliden til forsikringsbranchen er høj blandt private og erhvervsdrivende, hvilket er et resultat af længerevarende relationer mellem forsikringsselskab og kunder og et tårnhøjt fokus på nye kunder. Personer, der har haft samme forsikringsselskab i mindre end fire år, er nemlig mindre tilfredse med deres forsikringsselskab end tilsvarende kunder med en relation på 4+ år. Den høje mobilitet blandt forsikringsindehaverne udfordrer derfor forsikringsselskaberne, mens det paradoksalt nok også bruges som lokkemiddel over for nye kunder.

Høj kundetilfredshed har en bagside for forsikringsselskaberne

Men den høje kundetilfredshed er både positiv og negativ. For selvom forsikringsselskaberne gerne vil have en stor stjerne hos deres kunder, er de ikke ene om det høje kundefokus. Forsikringskunderne oplever, at selskaberne er mere tilgængelige og gennemsigtige i deres produkter og services, og det giver stor konkurrence på markedet. Alene i top fem forsikringsselskaber for 2017, er der en forskel på ca. 3 procentpoint mellem 1. og 5. pladsen. Dansk Boligforsikring er meget opmærksomme på kundetilfredsheden og derfor er det også et fokusområde for forsikringsselskabet. Du kan læse mere om Dansk Boligforsikrings kundefokus her.

Statistik over kundetilfredshed - Dansk Boligforsikring

Billedet er fra EPSI.danmark.org

Undersøgelsen peger også på, at forsikringsselskaberne skal være mere end blot en sikring mod skader. De skal i høj grad servicerer kunden i tide og utide med fokus på den personlige relation mellem forsikringsindehaver og forsikringsselskab.

Bløde værdier er vigtige i forsikringsbranchen

Produkter og services kvalitet, dækning og vilkår er vigtige parametre for forsikringsselskaber – men det er langt fra det eneste. Undersøgelsen peger på, at blødere værdier som for eksempel kunderelationen spiller en vigtigere rolle i forholdet. Forholdet skal baseres på ”oprigtig interesse” fra forsikringsselskabet, så de kan tilbyde personlig rådgivning og proaktivitet.

Du kan læse hele undersøgelsen her eller læse en kortere version på finans.dk.


Vend tilbage til Dansk Boligforsikrings WordPress

Reklamer

2 thoughts on “Høj kundetilfredshed blandt forsikringsselskaber igen i år

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s